عطر گران قیمت
دلایل اصلی گرانتر بودن قیمت عطرهای مختلف را در این قسمت از اشمام بررسی می کنیم.
حتما در هنگام خرید عطر و ادکلن اورجینال و تست کردن آنها، متوجه گران بودن بعضی از عطرهای اصل شدهاید.
قیمت عطر بستگی به عوامل مختلفی دارد و همه این عوامل در کنار هم، باعث گرانتر شدن قیمت عطر اورجینال میشود.
اولین دلیل: کمیاب و خاص بودن مواد تشکیل دهنده
برخی از عطرها شامل گلبرگهای کمیاب یا اسانس ریشههای درختهای کمیابی هستند، که به دست آوردن آنها دشوار است.
بنابراین شاید درست باشد، اگر بگوییم که گران بودن روغنهای به کار رفته شده در عطر یا مواد به کار رفته در آن، یکی از دلایل گران بودن عطرها هستند.
سه ماده تشکیل دهنده که جزء گرانترین مواد کمیاب برای تولید عطر به حساب میآیند، شامل موارد زیر است:
عنبر
یکی از مواد کمیاب و گران قیمتی است، که یک کیلوگرم از آن در بازار جهانی حدود ۵۰۰۰ دلار قیمت دارد.
عنبر از مواد ترشح شده از سیستم گوارشی نوعی نهنگ به نام نهنگ اسپرم به دست میآید.
این ماده در ابتدای سالهای زندگی نهنگ بوی مدفوع دریایی دارد و با افزایش سن آن به رایحهای شیرین و خاکی تغییر میکند.
این ماده، علاوه بر داشتن رایحه منحصر به فرد، به عنوان تثبیت کننده در عطر نیز کاربرد دارد و باعث دوام و ماندگاری بیشتر عطر میشود.
عود
عود مادهای ارزشمند است، که هر یک کیلوگرم آن در بازار جهانی حدود ۳۰۰۰ دلار است.
رزین معطر تیره رنگ که به عنوان یک سیستم دفاعی علیه عفونت قارچی در گرانترین چوب جهان یعنی درخت آگار ترشح میشود، عود نام دارد.
عود یکی از گرانترین مواد سازنده عطرهای گران قیمت است.
درخت آگار، بومی جنوب شرقی آسیا و جنوب آمریکا است.
توجه داشته باشید، که عود با رایحه چوبی و دانهایِ مسحورکنندهاش، رایحهای ارزشمند محسوب میشود و در آسیای میانه بسیار پرطرفدار است.
استخراج رزینهای جاسازی شده در بدنه درخت به دلیل بازده پایین استخراج مواد گیاهی و همچنین روند کند و عملیات پرمشقت استخراجشان، هزینههای بسیار زیادی دارد.
زنبق زرد
هر کیلوگرم زنبق زرد در بازار جهانی حدود ۳۰۰۰ دلار ارزش دارد. این رایحه عطر که از ریشه زنبق استخراج میشود، رایحهای شبیه به بوی بنفشه دارد. زنبق زرد رایحه صابونی، شیرین، گلی و خاکی دارد.
برای استخراج روغن زنبق که به کره زنبق مشهور است، ۳ تا ۵ سال باید صبر کرد تا ریشه آن کاملا خشک شود. هزینه و زمان زیادی برای تولید روغن زنبق صرف میشود و به همین دلیل، این ماده، به یکی از گرانترین و با ارزشترین مواد به کار رفته در عطر تبدیل شده است.
دومین دلیل: تولید عطر در برندی معروف
گرانترین عطرها در انحصار معروفترین برندهای تولید عطر هستند. بعضی از شرکتها، برای تبدیل شدن به یک برند معروف و شناخته شدن با این عنوان، هزینههای گزافی را پرداخت میکنند.
سومین دلیل: بستهبندی خاص و سبک تولید عطر
همان طور که میدانید، برخی از عطرها در شیشههای دست ساز و تماما کریستالی تولید میشوند، نمونه این عطرها را میتوانید در عطر Lalique مشاهده کنید.
طراحی و کیفیت شیشه عطر میتواند هزینههای زیادی را در بر بگیرد، به همین علت است که تفاوت قیمت یک عطر ۵۰ میل با یک عطر ۱۰۰ میل بسیار ناچیز است.
تولید و طراحی عطر به تخصص بسیار زیادی نیاز دارد.
در آلمان صدها مدل عطر آلمانی و ارزان قیمت وجود دارد، اما هیچکدام از آنها در کشورهای دیگر عرضه نشدهاند و حتی اگر عرضه هم شوند، مطمئنا مورد استقبال قرار نمیگیرند.
کشورهای سوریه پیش از وقوع جنگ، پاکستان، امارات، چین و به تازگی ایران، به عنوان کشورهای تولید کننده عطر شناخته شدهاند.
البته متاسفانه تمامی تولیدات این کشورها با استفاده از شیوه مشابهسازی با ترکیبات شیمیایی و به صورت غیر استاندارد تولید میشوند.
در حقیقت تولید با این شیوه، کار پیچیده و سختی نیست.
بلکه تمامی ادوات و امکانات لازم برای تولید عطر با رایحه، شیشه و جعبه مورد علاقه افراد، به سادگی قابل تأمین و سفارش است.
این سبک تولید، اصطلاحا با نام تولید زیرزمینی نیز شناخته میشود.
تولید زیرزمینی
هزینه تولید زیرزمینی هر عطر اماراتی، مبلغی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درهم، معادل ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است.
این قیمت همراه با شیشه و جعبه لوکس تعیین میشود.
البته عطرهای زیرزمینی هم، معمولا درجه بندی میشوند.
نمونههایی که بیشتر مشابه با عطرهای اصل هستند، به های کپی (high copy) معروفاند.
آنها رایحهای بسیار مشابه با عطر اصلی و غیر قابل تشخیص از آن دارند.
تقریبا همه عطرهای برندهای معروف مانند لانکوم، عطر ایوسن لورن، گرلن، دیور، گوچی، شنل، عطر و ادکلن ورساچه و سایر برندهای محبوب و گران قیمت، دارای نمونههای تولید شده به صورت زیرزمینی هستند.
حتما در فروشگاههای مختلف نامهای عجیب زیادی را با این توصیفات دیدهاید، که پس از جستجو در اینترنت، هیچ اطلاعاتی درباره آنها مشاهده نمیکنید.
در بعضی موارد این عطرها با نام نیش و دست ساز ارائه میشوند و در بسیاری موارد عطرهای اماراتی و مشابه.
اما در حقیقت این اسانسهای سراسر شیمیایی، میتوانند قاتل خاموشی برای انسان به شمار بروند.
در بین کمپانیهای معتبر خارجی هم تخصص تولید عطر فقط منحصراً در اختیار چند کمپانی است.
اگر این تصور را دارید، که لانکوم بهترین عطرها را تولید میکند، در حقیقت باید از کمپانی لورآل تشکر کنید.
یا اگر نظرتان این است، که تام فورد بهترین عطر جهان است، باید قدردان شرکت استی لادر باشید.
چهارمین دلیل: صرف هزینههای زیاد برای تبلیغ عطر
دلیل دیگری که برای افزایش قیمت عطرها مطرح میشود، موضوع تبلیغات است.
محصول هر کمپانی میتواند با صرف هزینههای میلیون دلاری بر سر زبانها بیفتد و معروف شود.
در واقع کمپانی عطر گرلن برای تبلیغ عطر مون گرلن به آنجلینا جولی روی آورد و کمپانی شنل برای تبلیغ عطر نامبر فایو خود با نیکول کیدمن قرارداد بست.
همچنین کمپانی دیور برای تبلیغ عطر محبوب سووژ با جانی دپ برای تبلیغات به توافق رسید و میلیونها دلار به او پرداخت کرد.
در واقع هزینه تبلیغات و چهرههای تبلیغاتی برای کالاهایی مانند عطر بسیار زیاد است.
مردم در مواجهه با تبلیغ یک عطر، باید بدانند که با یک کالای فوق العاده لوکس مواجه میشوند و با خرید آن عطر، محصول بینظیری به دست میآورند.
چهرههای تبلیغاتی نیز باید آنقدر معروف باشند، که تبلیغ آنها نشاندهنده لوکس بودن هر عطر باشد.
برخی افرادی که برای تبلیغ یک عطرهای معروف انتخاب نمیشوند، با کمپانیهای عطرسازی معمولی قرارداد میبندند و عطر مخصوص خود را با نام خود تولید میکنند.
همچنین بعضی از کمپانیهای معمولی عطرسازی، در ازای پرداخت مبلغی به سلبریتیهایی مانند کیم کارداشیان، ماریا کری، جنیفر لوپز و بریتنی اسپیرز، عطری با نام آنها تولید میکنند، تا بتوانند فروش یک عطر را به واسطه نام این افراد تضمین کنند.
پنجمین دلیل: اصل بودن عطر
اصل بودن عطر، نقش مهمی در قیمت آن دارد. عطرهای وارداتی، معمولا قیمت مشخصی براساس نرخ ارز دارند و اگر هزینه واردات آنها، تبدیل قیمت آنها براساس نرخ ارز و وجه درخواستی واسطههای واردکننده را محاسبه کنیم، قیمت اصلی عطر تا حدودی مشخص میشود.
البته نحوه شناخت عطر اصل از تقلبی، شرایط خاص خود را دارد، اما قیمت عطر یکی از عوامل مهمی است، که در این شرایط هم ممکن است، نشاندهنده اصل یا تقلبی بودن عطر باشد.
ممکن است، برای خرید عطر به فروشگاهی مراجعه کنید و یک عطر را با قیمتی بسیار پایینتر از فروشگاههای دیگر مشاهده کنید، در این صورت بهتر است درباره اصل بودن آن عطر بیشتر تحقیق کنید.
معمولا عطرهای اصل و اورجینال با توجه به سایر مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، قیمت بالاتری دارند.
مثلا یک عطر ۱۰۰ میل را نمیتوان با یک سوم قیمتی که همان عطر در سایر فروشگاهها دارد، خریداری کرد.
ششمین دلیل: استفاده از گلهای گران قیمت در تولید عطر
برخی عطرها حاوی مقادیر زیادی گلهای گران قیمت هستند، گلبرگهای نازک گل یاس و مریم یا عصاره آنها و حتی ساقه گلها از یاس و مریمهای مخصوصی به دست میآیند.
در بعضی مواقع این گلها به خصوص برای مدت زمانی مشخص، آن طور که باید و شاید، رشد و پرورش نیافتهاند.
در بعضی مواقع، گل مورد استفاده در عصاره یک عطر، دیگر با رایحه مورد نظر نمیروید.
همین موضوع باعث میشود، که یک عطر مشخص، یا دیگر تولید نشود، یا تولید آن با توقف روبرو شود.
به عنوان مثال زمانی که عطر Joy از برند Jean Patou به عنوان گرانترین عطر جهان شناخته شده بود.
.
دلیلش فقط آن بود که در ترکیب یک بطری از این عطر، تعداد ده هزار و ۶۰۰ شاخه گل یاس و ۲۸ شاخه گل رز از گرانترین انواع رز در جهان استفاده شده بود.
جالب است بدانید، که برای تولید ۱/۲۵ انس از اسانس گل یاس نیاز به وجود ۸ هزار شاخه گل یاس است و برای تهیه سایر اسانسها، نیاز به تهیه مواد گران قیمت زیاد دیگری وجود دارد.
گل رز بلغاری، لوندر حتی امبرگریس که در واقع از روده و اسپرم نهنگ گرفته میشود، یا مشک طبیعی که از ترشحات آهوی نر به دست میآیند، نمونه هایی از این دسته مواد گران قیمت هستند.
البته با وجود تمام این نکات، نمیتوان گفت که عطرهای ارزان قیمت، عطرهایی بیکیفیت و مخرب به شمار میروند.
در حقیقت زمانی که عطری از برندی شناخته شده و معتبر حتی با استفاده از ترکیبات شیمیایی تولید شود، استاندارد و قابل استفاده است.
البته باید از اورجینال بودن آن مطمئن باشید.
بنابراین، برای خرید عطر نه تنها از قیمت گران بعضی عطرها نباید تعجب کنید.
بلکه بهتر است همواره از فروشگاههایی عطر بخرید، که برندهای معتبر و شناخته شده را به صورت اصل و اورجینال عرضه میکنند و قابل اطمینان هستند.
مطلب جالبی بود
چقدر لاکچری