عطر مایعی است که درون بطری های شیشه ای بسته بندی می شود و برای خوشبو کردن بدن استفاده می شود.
مواد اولیه معطر سازندهٔ عطر از طریق استخراج از منابع گیاهی، حیوانی یا از روشهای تولید مصنوعی مواد شیمیایی تهیه میگردد.
هنر عطرسازی در زمان باستان از میان رودان و مصر شروع شده و در ایران و روم باستان توسعه پیدا کرد.
اولین شیمیدان ثبت شده در دنیا زنی بنام تاپوتی میباشد، یک عطر ساز که طبق لوحههای خط میخی در هزاره دوم قبل از میلاد در میان رودان میزیستهاست.
او گلها، روغنها و وج را با دیگر مواد معطر چندین بار متوالی تقطیر و صاف میکرده تا عطر مورد نظر را تولید کند.
ابن سینا دانشمند ایرانی فرایند عصارهگیری از گلها با استفاده از روش تقطیر را که امروزه بهطور معمول استفاده میگردد معرفی کرد.
اولین تجربه او با گل رز بوده است. از زمان این کشف، عطر از مخلوطی از روغنها، گیاهان یا گلبرگهای خرد شده که یک ترکیب قوی معطر را به وجود میآورند به دست میآید.
از این میان گلاب بلافاصله میان مردم محبوب شد. مواد اولیه و تکنولوژی تقطیر در کشورهای شرقی بهطور قابل توجهی صنعت عطرسازی و پیشرفتهای علمی و بهخصوص شیمی را در غرب تحت تأثیر قرار دادهاند.
ساخت عطر
ساخت عطرها بخش مهمی از خیلی از صنایع را از تولید کالاهای لوکس گرفته، تا صنایع غذایی و مواد شیمیایی خانگی، دربر میگیرد.
استفاده از عطر یا ترکیبات معطر در این صنایع، به منظور استفاده از حس بویایی مصرفکنندگان جهت جلب توجه آنها برای خرید عطر یا محصول معطر میباشد.
به همین دلیل تمایل زیادی برای پیدا کردن فرمول عطرهایی که به لحاظ زیبایی شناختی برای مردم دلپذیر باشد وجود دارد.
عطرساز
نوارهای کاغذی جاذب جوهر(Paper blotters) اغلب توسط عطر سازان برای نمونهگیری و استشمام عطرها استفاده میشوند.
ساخت عطرها به متخصصین ترکیب عطرها، که در این صنعت به عطرساز یا پرفیومر (perfumer) معروف هستند سپرده میشود.
گاهی به آنها بعلت توانایی خوب بویایی اشان و مهارتشان در ترکیب عطرها، نِز (Nez) که معادل فرانسوی کلمه انگلیسی (nose) یا بینی است گفته میشود.
ساخت عطرها با راهنمایی و نظرات مشتریها یا کارکنان یک عطرساز شروع میشود.
مشتری یک عطرساز یا کارکنانش، خانههای مُد و شرکتهای بزرگ از صنایع مختلف میباشند.
در مرحله بعد، عطرساز با ترکیب رایحهها و مواد معطر مختلف به بوی مورد نظر دست یافته و فرمول آن را به مشتری میفروشد.
این عطرها آنگاه یا در ساخت محصولات دیگر، به عنوان رایحههای کاربردی (مانند شامپو، لوازم آرایش، شویندهها، داخل اتومبیل و غیره) استفاده می گردد.
عطرها گاهی هم به عنوان رایحههای لطیف (fine fragrance) در جامعه بازاریابی شده و به فروش می رسند.
چقدر جالب
واقعا یکی به ما بگه عطر چیه که اینقدر واسش پول میدیم😅