آشنایی با عطر و گروه های بویایی
هر رایحهای طیفهایی از دیگر گروههای بویایی دارد.
حتی عطرهایی که به عنوان تک گل ارائه میشوند، هرچند بهطور خیلی ظریف ته بوها و اثراتی از خانوادههای دیگر در خود دارد.
رایحهای که کاملاً بشود آن را به یک خانواده بویایی خاص منسوب کرد به ندرت پیدا میشود.
چرا که منوط به اینست که مواد تشکیل دهنده آن فقط از یک مواد آروماتیک خاص تشکیل شود.
خانوادههای بویایی
به عنوان نقطه شروع برای تشریح یک رایحه، از طبقهبندی خانوادههای مختلف بویایی استفاده میشود.
اما آن به تنهایی قادر به بیان خصوصیات خاص آن عطر نمیباشد.
برای آشنایی با عطر و گروه های بویایی جالب است بدانید که طبقهبندی سنتی از حدود ۱۹۰۰ میلادی به وجود آمد.
این طبقه بندی شامل هفت خانواده گل تنها، دسته گلها، شرقی، چوب، چرم، کاج و سرخسی (معطر) میشد.
اما امروزه از طبقهبندی مدرنی استفاده میشود که از سال ۱۹۴۵ میلادی در پی پیشرفتهای وسیع در تکنولوژی عطرسازی و همچنین تغییرات در سبک و مذاق مردم به وجود آمد.
1)گلها: رایحههای که شامل بوی یک یا چند گل مختلف باشد. یک مثال مناسب عطر Beautiful از شرکت Estée Lauder میباشد.
2)سبز: این رایحه احساسی نظیر بوی چمن بعد از کوتاه کردن آنها، برگهای سبز که له شوند یا خیار ایجاد میکنند.
3)آبی، اقیانوسی یا اُزونی: جدیدترین طبقه در خانواده عطرها که از سال ۱۹۹۱ میلادی وجود آمد.
یک بوی بسیار تمیز و مدرن که منجر به تولید عطرهای دو جنسیتی جدید شدهاست.
بهطور معمول کالون، یک ماده مصنوعی که از سال ۱۹۶۶ میلادی تولید میگردد، در این عطرها به کار گرفته میشود.
این ماده همچنین برای تغییر جزئی در رایحههای گل، شرقی و چوب به کار گرفته میشود.
4)مرکبات: یک خانواده قدیمی در گروههای بویایی که حتی تا این اواخر در ادکلن های خنک و تازه استفاده میشد.
پیشرفتهای جدید عملاً ساخت مواد جدیدی با رایحههای مشابه در این گروه را ممکن ساختهاست.
5)میوهای: شامل عطری از میوهها، به غیر از مرکبات مانند هلو، cassis (انگور فرنگی سیاه، گونهای قره قات)، انبه، میوه گل ساعتی، و غیره میباشد.
6)خوراکی: بویی با کیفیتی مانند ” خوراکی ” یا ” دسر “.
این بو شامل نتهایی مانند وانیل، لوبیای تونکا و کومارین ، و ترکیبات مصنوعی طراحی شده با بویی شبیه به طعم غذا میباشد.
چرخ رایحه
چرخ رایحه روش طبقهبندی نسبتاً جدیدی است که بهطور گستردهای در خرده فروشی و در صنعت عطر از آن استفاده میشود.
این روش در سال ۱۹۸۳ توسط مایکل ادواردز، یک مشاور در صنعت عطر، به وجود آمد که طرح خود را از طبقهبندی رایحه و عطر ارائه داد.
طرح جدید به منظور تسهیل در طبقهبندی عطرها و برنامه نامگذاری هر طبقه، و همچنین برای نشان دادن ارتباط بین هر یک از کلاسهای منحصر به فرد ساخته شدهاست.
چرخ رایحه طبق آخرین تغییرات از چهار خانواده استاندارد از گل، شرقی، چوبی و تازه تشکیل شدهاست.
هر یک از خانوادهها به نوبه خود به زیر گروههایی تقسیم شده و در اطراف چرخ مرتب گردیدهاند.
منبع: ویکی پدیا