عطر نیش به چه عطری گفته میشود؟
بابرندهای عطرسازی بر اساس نحوه و ساختار فعالیتشان به گروههای مختلفی تقسیم میشوند.
این گروهها شامل دیزاینر (Designer)، نیش (Niche) و آرتیزان (Artisan) می شود.
نیش (Niche)
عطر نیش به چه عطری گفته میشود؟
عبارت نیش یا بازار نیش به بخش حاشیهای کوچکی از بازار گفته میشود که بر روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شدهاست.
این گونه از مدیریت بازاریابی بازار هدف خود را بر پایه نیاز بسیار ویژه، دامنه قیمتی، کیفیت کالا و ویژگیهای جمعیتشناختی تعریف کردهاست.
هدف از بازاریابی نیش تمرکز کردن بر برآورده کردن یک کالا یا خدمت برای بخش کوچکی از بازار است.
زیرا کالاها یا خدمات موجود نتوانستهاند نیاز آن بخش را به خوبی برآورده سازند.
در صنعت عطر اغلب شرکتهایی که اینگونه بازاریابی را انتخاب کردهاند نسبت به غولهای چند ملیتی توان مالی کمتری داشته و بیشتر اهتمام خود را در افزایش کیفیت رایحهها و سلایق خاص بکار میبرند.
در بعضی از این برندها عطار و صاحب شرکت یکی هستند، هرچند در بعضی از آنها طراحی عطر به عطارهای خارج از شرکت سپرده شده است.
تفاوت عطر نیش و دیزاینر
یکی از تفاوتهای اصلی عطر نیش این است که طراح عطرکمتر به روندها و نظرسنجیهای عمومی توجه میکند.
بیشتر کار تولید عطر را مانند یک اثر هنری بر اساس ذهنیت، داستان و ایده خودش طراحی و تولید میکنند.
به همین دلیل عطرهای این خانهها اغلب خاص پسندتر بوده و کمتر مورد اقبال عمومی قرار میگیرند.
از معروفترین برندهای این حوضه میتوان از Serge Lutens و Guerlain در این زمینه نام برد.
بعضی از برندهای دیزاینری جهت رقابت با شرکتهایی که در بازارهای نیش فعالیت میکنند خط تولیدهای جداگانهای تحت عنوان «اختصاصی» یا «ویژه» راه انداختهاند که بر روی همین بازارهای حاشیهای تمرکز میکنند.
از معروفترین این کارها میشود از خط Private Blend شرکت Tom Ford برند Dior نام برد.
شرکتهای عطرسازی فعال در بازارهای نیش بعلت نیاز کمتر به منابع مالی و افزایش مصرف، در خاورمیانه رشد داشتهاند.
دیزاینر (Designer)
شرکتهای خیلی بزرگ با قدرت مالی فراوان هستند که در گستره وسیعی از صنعت مد یا اتومبیل سازی، ساعتسازی و … به تولید مشغول بوده و به عنوان یک بخش مکمل، در زمینه تولید عطر هم فعالیت دارند.
بیشتر اسمهای شناخته شده در صنعت مد در این گروه قرار دارند مانند Calvin Klein.
روش این شرکتها این است که با استفاده از نظر سنجیها و روشهای علمی آماری اقدام به تولید میکنند.
روند سلیقه مشتریها را در ارتباط با رایحههای مورد علاقه، رنگ عطر، شکل محفظه و سطح درآمد آنها و توان آنها در پرداخت جهت هر شیشه را بررسی کرده و بر اساس بازار مورد نظر خود عطری با رایحه، کیفیت و قیمت مشخصی ارائه میدهند.
این عطرها اغلب حالت عامه پسندتری داشته و مقبولیت عمومی بیشتری بدست میآورند.
بعلت قدرت مالی فراوان کمپینهای تبلیغاتی وسیعی راه انداخته در نتیجه اسم این برندها و عطرهای تولیدی آنها بیشتر شناخته شده هستند.
آرتیزان (Artisan)
زیر مجموعهای از شرکتهایی با استراتژی نیش مارکتینگ هستند.
در آرتیزان یک عطار خود برند خیلی کوچکی ایجاد کرده و صاحب برند و عطار در آن یکی میباشد.
به این گروه ایندی نیش (Indie Niche) هم گفته میشود. تعداد کارکنان این شرکتها از تعداد انگشتان دست فراتر نمیرود.
این برندها اغلب سعی میکنند کمبود خود در زمینه مسایل مالی و امکانات بازاریابی را با استفاده از خلاقیت و ایجاد آثار هنری از رایحه، جبران نمایند.
آنها اغلب گستره فروش محلی داشته و در نهایت از امکانات فروش آنلاین استفاده مینمایند.
خیلی از این شرکتها به حوضه تولید عطرهای طبیعی (عطرهایی که صد در صد مواد اولیه استفاده شده در آنها طبیعی میباشد) روی آوردهاند.
عطرهای طبیعی به عطرهایی که صد در صد مواد اولیه استفاده شده در آنها طبیعی میباشد، گفته میشود.
حال می دانیم که عطر نیش به چه عطری گفته می شود؟
منبع : ویکی پدیا