حس بویایی یکی از حواس پنجگانه است. (چهار حس دیگر عبارتند از: چشایی، بساوایی، بینایی، شنوایی) این حس، امکان تشخیص بوهای مختلف را فراهم میکند.
با توجه به نزدیکی این حس با حس چشایی، در صورت اختلال در حس بویایی (مثل زمان سرماخوردگی) توانایی درک مزه نیز تضعیف میشود.
بوها چگونه احساس میشوند؟
طبق تحقیقات پژوهشگران حس بویایی و چشایی نوزادان در 2 ماهگی، 75 تا 80 درصد شکل گرفته و 95 درصد این حواس در 6 ماهگی به دست میآید.
با فرستادن فرکانسهایی به سمت مغز و با کمک غشاهای موجود در بینی، حس بویایی در ما میشود. غشا مخاطی لایهای است که در قسمت داخلی بینی، دیواره بینی را پوشانده است، گیرندههایی که در درون این غشا وجود دارند، مسئولیت تشخیص بو و ارسال آن به سمت مغز را دارند.
عطر دلئون رونج Revenge اصل
حس بویایی، بوها و همچنین نشانه های اجتماعی را که بر واکنش های مجدد ذاتی ما تأثیر می گذارد، تشخیص می دهد و متمایز می کند.
بر خلاف آنچه علم تا همین اواخر معتقد بود، انسان در واقع حس بویایی خوبی دارد.
در حالی که ما نمیتوانیم با سگها که دارای 230 میلیون گیرنده بویایی در مقایسه با 50 میلیون ما هستند، مقایسه کنیم، انسانها هنوز قادرند عطرهای بیشتری را نسبت به آنچه دانشمندان در ابتدا تصور میکردند تشخیص دهند.
بینی انسان می تواند بیش از 1 تریلیون بو را تشخیص دهد. اعتقاد بر این است که حس بویایی ما (حس بویایی) قدیمی ترین حس تکامل یافته ما است. بوها می توانند احساسات و خاطرات را قبل از اینکه به درستی شناسایی شوند، برانگیزند.
بینی ما با جمع آوری مولکول های بو در هنگام استنشاق عمل می کند. سپس این مولکول ها در یک غشای نازک در حفره بینی حل می شوند. پس از این اتفاق، موهای کوچکی به نام مژهها سیگنالهای الکتریکی را به پیاز بویایی میفرستند که مستقیماً به چهار ناحیه مختلف مغز متصل میشود.
قشر پیشانی مسئول توانایی ما برای درک عطر است. پس جای تعجب نیست که عطر کاج می تواند خاطرات کریسمس را به یاد بیاورد بوی نم می تواند فرد را به یک بعد از ظهر بارانی بازگرداند.
عطر فرناندو فریدا FRIDA اصل
شرکتهای لوازم آرایشی و عطرسازی میلیاردها دلار در سال خرج میکنند تا حس بویایی بسیار بد ما را تامین کنند.
در حالی که برخی ادکلن ها می توانند صدها دلار قیمت داشته باشند، بیشتر عطرها به عنوان جذاب تر کردن پوشنده برای جنس مخالف به بازار عرضه می شوند.
یک زن ممکن است مردی را که از ادکلن حاوی مشک استفاده می کند، به دلیل ارتباط متناظر مشک با مردانگی، جذاب بداند. عطر با رایحه وانیل می تواند خاطرات محصولات پخته شده را تداعی کند و مصرف کننده را راحت تر و بازتر نشان دهد، در حالی که رایحه های گس یا تند می تواند آنها را بسته و ناخوشایند نشان دهد.
رایحههایی مانند مشک مردانهتر و قویتر تلقی میشوند و تقریباً اساس همه ادکلنها (و نه تعداد کمی از عطرها) هستند، در حالی که رایحههای گلدار معمولاً زنانه در نظر گرفته میشوند. با این حال، همیشه اینطور نیست.
عطر دونزوتی تورین Turin اصل
حافظه و حس بویایی
از آنجایی که حس بویایی ما به شدت با حافظه مرتبط است، بویی که توسط یک فرد جذاب تلقی می شود می تواند برای دیگری آزاردهنده باشد.
در حالی که شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ادکلنها و عطرهای حاوی فرومونهای انسانی مؤثر هستند، شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد بوی ما نه تنها بر درک دیگران از ما بلکه بر دیدگاه ما نیز تأثیر میگذارد.
در یک مطالعه، مردانی که ادکلن میپوشیدند نه تنها با اعتماد به نفس بیشتری رفتار میکردند، بلکه تنها بر اساس نشانههای بصری، از نظر زنان نیز اعتماد بهنفستر و در نتیجه جذابتر ارزیابی شدند.
چندین مطالعه نشان داده است که زنان عطری را انتخاب نمیکنند که احساس میکنند برای دیگران جذاب است، بلکه برای خودشان جذاب است، اغلب رایحههایی را انتخاب میکنند که مکمل بوی طبیعی بدنشان باشد.
منبع : perfum.com