تولید عطر در ایران
تولید عطر و ادکلن در کشور ما از جمله مشاغل بکر و بسیار سودآور است. البته میزان دقیق سود به تنوع و کیفیت محصول تولیدی، روشهای بازاریابی و فروش و … وابسته است.
فرآیند تولید اسانس و رقیقسازی آن و تولید انواع عطر و ادکلن، پروسه نسبتا پیچیدهای بوده و نیازمند تجهیزات و منابع گستردهای است.
به همین دلیل کارخانههای خاص عطر سازی به صورت تولید انبوه وجود دارند.
به طور معمول، حتی در بسیاری از برندهای بزرگ، به این صورت است که عطرساز مجموعه، فرمولاسیون عطر را مینویسد، بین مجموعه با کارخونه عطرسازی یک قرارداد محرمانه منعقد میشود و عطر تولید شده در حجم بالا دریافت میشود و فقط توسط مجموعهی خود برند بستهبندی آن انجام میشود.
برای تولید عطر در ایران، ابتدا از نمایندگان کلیه مواد اولیه (شامل مایع عطر، شیشه عطر، درب، اسپری، جعبه، لیبل و استند فروشگاهی) را از شرکت مدنظر خود دریافت میکند و با دستگاه پرکن و درببند کار بسته بندی را انجام میدهد.
عطر متئوس دیور ساوج Savage اصل
در خط بستهبندی عطر و ادکلن و تولید عطر در ایران ما به دو نوع دستگاه نیاز داریم: پرکن و درب بند.
لذا بر این اساس با توجه به اینکه هر فردی چه نوع عطری با چه دستگاهی و در چه حجمی را برای تولید، انتخاب میکند، میتوان به صورت متنوع پکیجهای تولیدی تعریف کرد.
مثلا یک نوع پرکن خاص برای تولید در حجمهای خیلی بالا هست یا نوع های دیگر برای تولید در حجم کم.
عطرها بر اساس غلظت و خلوص خود به انواع زیر دسته بندی میشوند:
اکستریت یا پرفیوم (Extrait): غلیظ ترین و خالص ترین نوع عطر با غلظت ۲۰ تا ۳۰ درصد، ماندگاری ۲۴ تا ۴۸ ساعته، گرانترین نوع عطر که معمولا در گالریهای عطرفروشی وجود دارند.
ادوپرفیوم (EDP): کمی کمتر از اکستریت و غلظت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دار، ماندگاری ۴ تا ۵ ساعته
ادوتویلت (EDT): غلظت بین ۵ تا ۱۵ درصد، ماندگاری ۲ تا ۳ ساعته
زیر ۵% معمولا به عنوان تسترها شناخته میشوند.
عطرسازی هنر خلق تجربیات معنی دار و لذتبخش از حس بویایی است.
تجربه ای که بوییدن یک عطر در انسان ایجاد میکند شاخصی از عملکرد عطر است.
پدیده های پیچیده و متعددی از جمله پدیدههای شیمیایی، فیزیکی و عصبی، در فرایند ادراک یک عطر از لحظه ای که عطر وارد یک محصول میشود تا لحظه ای که آن را میبوییم دخالت دارند.
روش تولید عطر در ایران
در گذشته صنعت عطرسازی غرق در پنهان کاری بود. دسترسی به کتاب فرمولها تنها به چند نفر افراد مورد اعتماد محدود میشد.
یک عطرساز در صورتی که موفق میشد با تلاش فراوان اطلاعاتی در رابطه با ترکیب یک عطر معروف به دست بیاورد این اطلاعات را برای خود نگه میداشت و از اینکه آن را در اختیار سایرین قرار دهد خودداری میکرد.
حتی تصور ارائه ی اطلاعات به مشتریان درباره ی فرمول عطرهایی که خریداری میکردند یک عمل کاملاً نابخشودنی بود.
امروزه این نگرش به کلی تغییر پیدا کرده است زیرا واقعیت اینست که در شرایط کنونی هر شخصی که به GC/MS دسترسی و تجربهی کار کافی با آن را داشته باشد، در عرض چند روز میتواند اطلاعات فراوانی دربارهی فرمولاسیون یک عطر پیدا کند.
فرمولها هنوز هم محرمانـه هستند، اما اهمیت این محرمانه بودن به میزان زیادی کاهش یافته است زیرا همه میدانند که چه مشتری و چه شرکتهای رقیب هر زمان اراده کنند میتوانند هر عطری را به دقت آنالیز کنند.
لذا مدتهاست که ارائهی فرمول به مشتریان اصلی و بزرگ به یک کار عادی مبدل گشته و همانند گذشته تعجبآور نیست.
از میـان رفتن پنهانکاری طبیعتاً منجر به تشدید رقابت و در نتیجه ایجاد تغییراتی در وجههی صنعت عطر گردید.
پیش از این تغییرات، شرکتهایی که حتی بهرهوری پایینی نیز داشتند از حاشیهی سود مناسبی برخوردار بودند.
اما امروزه تنها شرکتهایی میتوانند در عرصهی رقابت باقی بمانند که یا بهره وری بالایی دارند و یا بر بخش مشخصی از بازار (بازار نیش یا جاویژه) تمرکز کرده اند.
تولید عطر در ایران
عطر تن فور اور علی دایی فبیولس Fabulous اصل
چقدر برای تولید عطر در ایران نیاز دارید؟
هزینه ساخت عطر متفاوت است، اما به طور معمول بسته به مواد و مواد مورد استفاده متغیر است.
مواد اولیه تولید عطر و ادکلن عبارت است از :
- اسانس عطرسازی
- شیشه عطر و ادکلن
- ظروف پلاستیکی عطر و ادکلن
- انواع پمپ و والف عطر و ادکلن
- درب عطر و ادکلن
- دستگاه پرکن عطر و ادکلن
- دستگاه پلمپ یا پرس درب عطر و ادکلن
- فیکستاتور عطر یا تثبیت کننده عطر
- آب مقطر
- اتانول عطرسازی یا الکل مخصوص عطرسازی
تولید عطر در ایران یکی از شغل های به روز و پرطرفدار شده است.