چرا جویدن غذا مهمه؟

چرا جویدن غذا مهمه؟
امتیاز خود را ثبت کنید
[کل: 1 میانگین: 5]

چرا جویدن غذا مهمه؟

شاید متعجب شوید اما جویدن صحیح غذا اهمیت بسیار زیادی دارد. عملکرد های مختلفی هستند که جویدن را در بر می گیرند.

جویدن غذا به شکل صحیح، راهی ضروری برای بهبود گوارش است.

وعده های غذایی باید به صورت نشسته و در یک محیط آرام خورده شوند تا تضمین گردد که غذا به طور کامل جویده شده است.

فواید 32 بار جویدن هر لقمه غذا

در مطالعات متعدد، از جمله آخرین مورد که در سال 2016 انجام شد، مشخص شد جویدن غذا منجر به مزایای شگفت انگیز سلامتی می شود.

جذب غذایی بهتر:

جویدن اولین مرحله از گوارش است که به سوخت و ساز شکمی کمک می کند. جویدن باعث افزایش تولید بزاق می شود بنابراین راحت تر بلعیده خواهد شد.

تبدیل کردن غذا به اجزای کوچکتر باعث می شود که بدن جذب بهتری از مواد مغذی مانند ویتامین و مواد معدنی داشته باشد.

اگر غذا به طور کامل جویده نشود و اجزای آن بزرگ باشد، باعث مشکلات گوارشی مثل نفخ، گاز معده و یبوست، سردرد و کاهش سطح انرژی خواهد شد.

هنگامی که شما غذا را می جوید، آنزیم های گوارشی زیادی تولید می شوند که به شکستن مواد غذایی برای بهبود گوارش کمک می کنند.

فرآیند جویدن همچنین باعث تحریک و تولید هیدروکلریک اسید در معده می شود که به گوارش کمک کرده، محیط قلیایی را تنظیم می کند و به هضم غذا نیز کمک خواهد کرد.

چرا جویدن غذا مهمه

نداشتن احساس سنگینی پس از هر عده:

همه ما افت انرژی پس از غذا را می دانیم که بعد از یک وعده غذایی سنگین رخ می دهد. مغز، احساس سرما می کند.

این اتفاق می افتد چون خون از مغز و قسمت های انتهایی بدن باید به شکم و سیستم گوارشی برسد که بیش از حد معمول است.

جویدن هر لقمه به طور کامل و تند تند در طول هر وعده غذایی، باعث احساس خواب آلودگی می شود.

اما با آهسته جویدن نیمی از غذا را در دهان هضم می کنید بنابراین خون کمتری به شکم وارد شود. در نتیجه در پایان غذا احساس سبکی و انرژی دارید، به جای آن که سنگین و خواب آلود باشد.

بهبود بیماری های مزمن و تقویت معده و روده:

تنها مهم نیست که چه چیزی می خوریم، بلکه نحوه خوردن آن نیز اهمیت دارد.

نحوه و تعداد جویدن در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است مثل سندروم روده تحریک پذیر، بی خوابی.

جویدن باعث افزایش تولید بزاق، تحریف بافت رشد و ترمیم می گردد و معده و روده را تقویت می کند.

همچنین خطر ابتلا به رشد باکتری در بدن کاهش پیدا خواهد کرد زیرا اگر اجزای غذایی به طور کامل شکسته نشوند، باعث رشد مخمرها می گردد که قطعاً سوء هاضمه، نفخ و یبوست را به همراه خواهد داشت.

جویدن غذا مهمه

کاهش وزن:

هر چقدر بیشتر غذا را بجوید، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا غذا در دهان بماند و عموماً 20 دقیقه طول می کشد تا مغز سیگنال سیر شدن را به معده ارسال کند.

بنابراین اگر غذا را آرام تر بخورید، احتمال پرخوری کاهش پیدا می کند که جویدن در این پروسه موثر است.

مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند وقتی غذا را به طور کامل می جویم، مقدار کمتری غذا می خوریم و وزن کم می کنیم.

حالا ممکن است فکر کنید این به این دلیل است که ما از جویدن خسته می شویم. این طور نیست. چیزی که اتفاق می افتد این است که کمی طول می کشد تا به مغز فرمان برسد که پر است.

وقتی تند تند غذا می خورید، شکم شانس انتقال فرمان پری را ندارد، بنابراین اندیشمند غذا خوردن 15 ٪ اشتها را کاهش می دهد.

چرا تعداد ” 32 ” اینقدر مهم است؟

در سنت هندی، جویدن 32 بار با تعداد دندان هایی که داریم مرتبط است، یعنی تعداد جویدن مناسب باید یک بار برای هر دندان انجام شود. اگرچه این شماره فقط برای اهمیت جویدن و ماندن در حافظه ماست.

30 دقیقه برای هر وعده غذایی اصلی کنار بگذارید و بهبود سلامتی را با این جویدن در خود مشاهده کنید.

چهار ترفند برای جویدن آگاهانه و بهتر:

  • هنگام رانندگی ، تماشای تلویزیون و پیام فرستادن غذا نخورید.
  • غذاهای فیبر بالا مانند میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید که زمان بیشتری برای جویدن می برند.
  • تایمر را به مدت 20 تا 30 دقیقه برای هر وعده غذایی تنظیم کنید و قبل از آن از روی میز بلند نشوید.
  • کارد و چنگال را هر چند دقیقه بگذارید و بعد از بلعیدن لقمه دیگر دوباره بردارید.

 

اصلی ترین علل اهمیت جویدن غذا را در دانستنی اشمام برای درک اهمیت این فعالیت مهم بیان کردیم.

با ارسال دیدگاه خود میتوانید ما را در بخش دانستنی ها همراهی کنید.

منبع : نمناک

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • محمد 29 تیر 1400 / 9:58 ق.ظ

    عالي بودددددد🌹

    • Mahsa 29 تیر 1400 / 10:33 ب.ظ

      ممنون از همراهیتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *